1. ICFICF: de International Classification of Functioning, Disability and Health
ICF-CY: de International Classification of Functioning, Disability and Health – Children & Youth version
De ICF en ICF-CY zijn internationaal gehanteerde codeersystemen die beschrijven hoe mensen omgaan met hun gezondheidstoestand. Iemands gezondheidstoestand is met behulp van de ICF te karakteriseren in lichaamsfuncties en anatomische eigenschappen (bv. spierspanning), activiteiten en participatie (bv. het bereiden van maaltijden) en worden beïnvloed door externe factoren en persoonlijke factoren. Ten opzichte van de ICF biedt de ICF-CY meer detail om de groei en ontwikkeling van kinderen en jongeren beter te kunnen beschrijven.
De ICF en ICF-CY worden onderhouden door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu vertaalt en beheert deze classificaties voor gebruik in Nederland. WHO Collaborating Centre for the Family of International Classifications (FIC) in the Netherlands.
De ICF wordt gebruikt om het menselijk functioneren te beschrijven vanuit drie verschillende perspectieven:
De ICF onderscheidt verschillende domeinen: lichaamsfuncties en anatomische eigenschappen, activiteiten en participatie.
Het functioneren is hiermee te beschrijven vanuit lichamelijk, individueel en maatschappelijk perspectief. Bij het formuleren van de inhoud van domeinen worden de domeinen Activiteiten en Participatie gezamenlijk beschreven. Omdat het functioneren van een patiënt plaatsvindt in een bepaalde context bevat de ICF naast de bovengenoemde domeinen nog twee extra componenten: externe en persoonlijke factoren. Externe factoren vormen de fysieke en sociale omgeving waarin mensen leven. Persoonlijke factoren beschrijft iemands persoonlijke achtergrond. Alle genoemde domeinen beïnvloeden elkaar. Het ICF is een gemeenschappelijk model en is in de klinische praktijk handzaam om de problemen van de patiënt te structureren.
Binnen de ICF-CY is de eenheid voor klasseren niet de diagnose van een kind/volwassene maar zijn functioneringsprofiel. Het doel van de ICF-CY is om de aard en ernst van de functioneringsproblemen van het kind/volwassene te beschrijven en de omgevingsfactoren die dat functioneren beïnvloeden bloot te leggen. Ofschoon het klasseren voor een verscheidenheid aan doelen kan worden gepleegd (volgens de ethische richtlijnen), is een consequente benadering nodig ten einde betrouwbare en geldige gegevens te produceren. Bij gebruik van de ICF-CY is het verplicht om codes toe te kennen op basis van oorspronkelijke informatie in de vorm van metingen, observatie, directe interviews en/of beroepsmatige beoordeling. Het is de bedoeling de ICF-CY te gebruiken om een adequaat detailniveau van klassering vast te stellen dat varieert van klinische situaties tot toepassing in enquêtes. De volgende stappen zijn erop gericht om gebruikers te begeleiden bij het toekennen van klassen en codes in relatie tot problemen van kinderen, jongeren en volwassenen.
De 6 ‘F-words’ in de kinderrevalidatie
TOP-artikel: Rosenbaum P, Gorter JW. The ‘Fwords’ in childhood disability: I swear this is how we should think! Child Care Health Dev 2012;38:45763
|